Diætistklinikken Kolding

Diæt og kostvejledning

Altid samme behandler

Professionel diætbehandling og kostvejledning i Kolding

Hos Diætistklinikken Kolding tager jeg altid udgangspunkt i dig og din hverdag. Hvad er dine forventninger? Hvad vil du gerne opnå?

Sammen med dig gennemgår og analyserer jeg din kost. Ud fra dine ønsker og muligheder, fremlægger jeg forskellige forslag til justeringer, uden det vender op og ned på hele din tilværelse, men så du får en sund, sammensat kost, der passer ind i netop din dagligdag.

Kostvejledningen kan omfatte alt fra tilberedningsmetoder, fødevaresammensætninger og til at lære, hvad man skal holde øje med ved indkøb m.m.

Inkluderet i forløb er kropsanalyse (fedtprocent, muskelmasse, metabolisk alder, basalstofskifte m.m.), vejning, taljemål, målafklaring, vejledning i relation til optimering af kost og livsstil, relevant materiale og opskrifter efter behov. Pårørende er velkomne til at deltage i individuelle forløb.

Diætbehandling og kostvejledning kan især være brugbart, hvis du f.eks. ønsker at komme op eller ned i vægt eller har andre sygdomsmæssige udfordringer (f.eks. irritabel tarm, spiseforstyrrelser, diabetes og PCOS).

Har du brug for at få en fornemmelse af hvor meget mad, der er passende for dig for at nå dine mål, udarbejder jeg en individuel kostplan. Læs mere her her.

Beregn dit BMI
Diætistklinikken giver mulighed for udover vejning på certificeret vægt (Tanita Body Composition Analyser) at få en udskrift af kropssammensætningen ved hjælp af bioelektrisk impedans analyse.
Denne beregning viser kroppens fedtprocent, muskelmasse, væskeindhold, knoglemasse m.m.

Der er mange forskellige måder at måle dit helbred. Én af de mest anvendte igennem tiden er en udregning af dit BMI (Body Mass Index), da du på den måde kan finde ud af, om du er normal-, under- eller overvægtig.

BMI beregnes ved, at dividere vægten med højden i anden(m²)

Eksempel på udregning for en person der vejer 70 kg og er 1,72 m høj: 70 kg / (1,72 m x 1,72 m) =  BMI 23,6.
Fremgangsmåde for udregning: Start med at gange din højde: 1,72 x 1,72 = 2,9584. Divider derefter din vægt med din højde: 70 / 2,9584 = 23,66.

Vurdering af BMI for raske voksne:
Under 18,5 kritisk undervægt
Mellem 18,5 og 20 moderat undervægt
Mellem 20 og 25 normal vægt
Mellem 25 og 30 moderat overvægt
Over 30 fedme

Vær opmærksom på at BMI for børn vurderes anderledes.

Er man over 65 år, er kropsbygning og risiko for sygdom ofte anderledes. Derfor kan BMI op til 29 betegnes for normalvægt for personer over 65.

Tajlemål
Dit taljemål siger mere om dit helbred, end du nok tror. Viden om dit taljemål er vigtig, da for meget mavefedt kan føre til en række følgesygdomme. Problemet med BMI er, at det ikke siger noget om, hvor dit fedt er placeret på kroppen. Hvis en stor del af dit fedt er placeret rundt om livet (også kaldet ”æbleform”), kan det føre til en række livsstilssygdomme. Modsat betyder det ikke noget for din sundhed, hvis fedtet overvejende er placeret fra hoften og ned, den såkaldte ”pæreform”.

En god tommelfingerregel er at taljemålet max. må være halvdelen af din højde. Er du f.eks. 160 cm. Skal din talje max. måle 80 cm.

Sådan måler du dit taljemål:
Det er heldigvis ikke svært at måle sit taljemål. Det eneste du skal bruge er et målebånd for at måle din talje korrekt.

  • Stil dig med let spredte ben og træk vejret roligt
  • Placer målebåndet vandret mellem dit nederste ribben og den øverste del af dit hofteben
  • Tag en afslappet udånding – så ikke noget med at puste maven op eller ind
  • Så måles taljemålet inden du trækker vejret ind igen
  • Husk hverken at stramme målebåndet for meget eller holde det for løst

Hvad skal dit taljemål helst være?
Ligesom ved BMI er der nogle konkrete tal for, hvad dit taljemål bør være.

Taljemål kvinder
For kvinder er et normalt taljemål under 80 cm, og hvis du bevæger dig op over 88 cm, er der en meget stor risiko for livsstilssygdomme. I et sådant tilfælde bør du reagere med det samme, og lave en livsstilsændring, så du slipper af med et for stort taljemål. Mange kvinder oplever at have en usund æbleform, når de har et så stort taljemål.

Ligger taljemålet mellem 80 og 88 cm, bør du også være opmærksom. Så er du nemlig moderat overvægtig, og har dermed moderat forøget risiko for følgesygdomme.

Taljemål mænd
For mænd gælder det, at det normale taljemål er under 94 cm, mens svær overvægt er over 102 cm. Her vil en indsats virkelig være godt for dit helbred.

Du øger risikoen for sygdomme, hvis du ligger imellem de to tal, så er du moderat overvægtig og har dermed moderat forøget risiko for livsstilssygdomme.  

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Praesent pretium purus non egestas convallis. Pellentesque nec nisl lectus. Fusce sed blandit augue, sit amet ullamcorper ipsum. Proin rhoncus tristique elementum. Curabitur facilisis eros at placerat pretium. Nulla eget tempor velit, non semper ante. Curabitur efficitur tortor enim, non hendrerit quam luctus nec. Praesent sit amet dictum leo, non fringilla odio. Maecenas a bibendum erat, eget mollis dolor. 

Vestibulum at ante vel lacus finibus aliquet. Ut egestas ultricies magna ut vestibulum. Aenean elementum venenatis risus vitae egestas. Quisque quis pharetra dolor. Phasellus dictum mollis turpis, vel convallis justo. Orci varius natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Integer eu mollis ante.

Lige meget hvilke sygdomsmæssige udfordringer – fysiske eller psykiske – du har, får du sammensat kosten i forhold til den person, du er. F.eks. kan aktivitetsniveau have en stor indflydelse ift. kostvalget. Jeg tager ligeledes udgangspunkt i laboratoriedata, når jeg laver en kostplan til dig.

Har du spørgsmål?

Du er velkommen til at kontakte Diætistklinikken Kolding, hvis du har nogle spørgsmål. Du er også velkommen til at kontakte mig, hvis du ønsker yderligere oplysninger om de diæter og kostvejledninger, jeg kan hjælpe med som klinisk diætist.