Diætistklinikken Kolding

Opnå sundt vægttab

Få hjælp til vægttab hos Diætistklinikken i Kolding

Opnå vægttab hos klinisk diætist i Kolding

Jeg tager altid udgangspunkt i den enkelte person, jeg arbejder med. Der tages højde for netop den hverdag, som du har. I en stresset hverdag kan et vægttab lykkes ved hjælp af små justeringer i dit madvalg, som gør, at man kommer ned i vægt. Jeg tager udgangspunkt i almindelig mad uden forbud – men med opmærksomhed på den givne mængde.

Vægttab
Har du ofte tænkt ”Jeg skal bare tage mig sammen”, eller ”Jeg starter på mandag” – uden, at det rigtig er lykkedes for dig – så er det måske nu, du har brug for en hjælpende hånd. Sammen finder vi ud af, hvad der reelt forhindrer dig i at komme i gang, og vi finder et passende mål og får lavet en sikker plan, så du kommer sikkert i mål.

Varigt vægttab
Er du træt af dig selv og din vægt? På trods af at du ved alt om sund kost, hænger du fast i dine dårlige vaner. Når du i perioder tager dig sammen, kan du godt tabe dig, men så falder du tilbage til indgroede vaner igen, og du bliver endnu mere træt af dig selv. Det er her, jeg er klar til at tage dig i hånden og få dig til at holde den kurs, du reelt ønsker dig. Jeg trækker ikke noget ned over hovedet på dig. Jeg tager altid udgangspunkt i dig og i din situation. Du får motivation og støtte til at skabe det liv, du drømmer om. Du sætter kursen og bestemmer tempoet.

Oftest er det nødvendigt, at vi tager udgangspunkt i hele dit liv. De bedste resultater opnår du ved at være helhedsorienteret. Det vil sige, at vi både kigger på dine vaner i forhold til kost, motion og søvn. Vi kigger på samspillet mellem krop, følelser og tanker samt betydning af disse for din sundhed. Sammen lægger vi den plan, der passer til dig, så du kan starte rejsen mod en sundere, gladere og mere energifyldt hverdag.

Kost
Jeg tager udgangspunkt i almindelig mad uden forbud – men med opmærksomhed på mængde. Vi snakker om sult og mæthed. Hvis kroppen har noget at arbejde med, og den føler sig mæt, vil dine tanker på søde sager og snacks oftest helt forsvinde. Vi snakker om, hvordan du sammensætter din kost, så du opnår en behagelig mæthed. På den måde undgår du, at dine tanker kommer til at kredse om mad eller snacks. Nogle gange hjælper det at blive mere bevidst om, hvad du reelt spiser og snacker. Det kan du f.eks. gøre ved at registrere alt, hvad du spiser og drikker i nogle dage. Sådan en kostregistrering giver ofte en aha´ oplevelse og et godt billede af, hvordan det ser ud netop nu (det er selvfølgelig vigtigt, at du er ærlig). Det er en rigtig god måde at få indsigt i netop dine udfordringer, og det er en øjenåbner for, hvor det vil være godt for dig at sætte ind.

Du har sikkert prøvet mange ”kure” og lavet mange restriktioner, som reelt ikke er til at holde i længden. Virker det ene ikke, prøver du måske noget andet, eller du opgiver. Medier og ugeblade er fyldt med gode idéer og nye trends til, hvad du må og ikke må, så det kan være svært at finde ind til kernen af, hvad der virker for dig.

Uanset vores størrelse, har vores krop brug for mad og næringsstoffer for at kunne fungere. Følger du en restriktiv, ensidig kost i en længere periode, vil du komme i underskud af forskellige vitaminer, mineraler og proteiner. Er du i underskud, sender din krop signaler til din hjerne om at fylde mad på, – og det er her, du som regel vil falde i. Vores urinstinkt er meget stærkt. Har du i stedet fået en varieret kost, der dækker alle dine behov, får du ikke den samme craving. Det er her, at jeg som professionel diætist, kan vejlede og støtte dig, så du bliver på sporet og når dit mål.

Motion
Det er næsten umuligt at tabe sig, hvis man kun satser på at øge sin motion. Kosten spiller den største rolle for dit vægttab. Dermed ikke sagt at motion ikke betyder noget. Du kan sammenligne det med en bil, der holder i tomgang i garagen, og en bil der er ude at køre. Den der er ude at køre, bruger mere benzin end den, der holder i garagen. Jeg tager udgangspunkt i, hvordan det ser ud nu og her. Sammen finder vi ud af, hvad der er realistisk for dig, og hvad du har lyst til. Det er meget bedre at gå en tur på ½ time end at ligge på sofaen i ½ time.

Søvn
Søvn er alfa omega for, at du trives både fysisk og mentalt. Faktisk er manglende søvn og dårlig søvnkvalitet en af de væsentligste årsager til at mange bliver overvægtige. Blot én nats søvnunderskud fører til øget sult og craving efter usunde fødevarer dagen efter! Den mad du spiser, og det du drikker, har indflydelse både på længden og kvaliteten af din søvn, så det hele hænger sammen. Sover du dårligt om natten, og kører du generelt med underskud på søvnkontoen, så er det her, vi skal starte med at rette op.

Har du spørgsmål?

Du er velkommen til at kontakte Diætistklinikken Kolding, hvis du har nogle spørgsmål. Du er også velkommen til at kontakte mig, hvis du ønsker yderligere oplysninger om de diæter og kostvejledninger, jeg kan hjælpe med som klinisk diætist.